CBR pakt wachttijden aan met 120 extra examinatoren

Het CBR gaat in totaal 120 examinatoren extra in dienst nemen. Dat heeft CBR-directeur Petra Delsing bekendgemaakt. Hiermee wil ze de lange wachttijden voor het praktijkexamen tegengaan. Afgelopen zomer steeg bij sommige examencentra de wachttijd naar 14 weken, terwijl 7 de norm is. Delsing gaf daarnaast aan dat het moeilijk is geschikte examinatoren te vinden.
van de afgesproken maximale reserveringstermijnen spelen sinds maart 2016. De wachttijden bereikten afgelopen zomer een hoogtepunt met 14 weken, inmiddels lijkt deze piek achter de rug. De lange wachttijden brengen rijschoolhouders in een lastig parket. Rijinstructeurs kunnen bijvoorbeeld geen rijexamen reserveren wanneer een leerling daar klaar voor is, maar moeten twee tot drie maanden daarvoor al in gaan schatten wanneer dit het geval kan zijn.

Wachttijden

Dit jaar moeten er zestig examinatoren bij komen, volgend jaar worden er opnieuw zestig gezocht, vertelde Delsing vrijdag bij BNR. “Dit jaar ging het helemaal mis. De wachttijd lag rond de 13, 14 weken. Dan baal je als een stekker.” Momenteel heeft het CBR 600 examinatoren in dienst. Die hebben overgewerkt en zijn ingezet in de avonden en weekenden om de vraag op te vangen. “Gelukkig zitten we nu weer rond de 8 weken”, aldus Delsing.
FAM, de brancheorganisatie voor de grotere rijscholen, gaf eind september aan dat de meningen verdeeld zijn over deze verbeteringen. “De helft zegt geen problemen meer te hebben, maar de andere helft is nog niet tevreden. Met name in Utrecht en in de Randstad is het nog steeds een drama”, zei FAM-voorzitter Ruud Rutten. Reserveringstermijnen van elf weken waren daar geen uitzondering.

2toDrive

De vraag naar praktijkexamens is de afgelopen harder gegroeid dan het CBR had voorzien. Delsing: “We maken altijd voorspellingen, bijvoorbeeld op basis van demografische en economische gegevens. De reden dat de vraag zo gestegen is, heeft te maken met het succes van 2toDrive, de groep van 17-jarigen. Daarnaast is de economie veel harder gegroeid dan we gedacht hadden, met een enorm inhaaleffect. Mensen vinden bijvoorbeeld een baan waar een rijbewijs voor nodig is. Er worden meer auto-examens afgelegd, meer taxi-examens en bijvoorbeeld ook meer motorrij-examens: een luxeproduct.”
Het vinden van nieuwe examinatoren is een lastige klus, met name op het gebied van rijvaardigheid. “We zoeken mensen met een afgeronde opleiding, die goede sociale vaardigheden hebben en echt goed kunnen autorijden. Eenmaal aangenomen krijgen de medewerkers een programma van zes maanden: een pittige opleiding. Maar daarna heb je ook een wereldbaan.”