Rijexamen op 17-jarige leeftijd in wet vastgelegd

2todrivehoekbouma

De mogelijkheid voor 17-jarigen om hun rijbewijs te halen, wordt in de wet vastgelegd. De ministerraad heeft ingestemd met dit wetsvoorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op basis van de positieve ervaring van het project 2toDrive. Nederland sluit hiermee aan op landen als Duitsland, Frankrijk en Zweden, waar jonge automobilisten ook onder begeleiding de weg op mogen. 

Het initiatief 2toDrive werd in 2011 ingevoerd als een tijdelijke regeling. Het besluit van de ministerraad om de regeling nu vast te leggen in de wet, komt niet als een verrassing. Verschillende partijen zoals de brancheverenigingen, het CBR en SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) hebben zich eerder al positief uitgelaten over 2toDrive.

Meer ervaring

Bij 2toDrive kunnen jongeren al rijlessen nemen wanneer ze 16,5 jaar oud zijn. Vanaf hun zeventiende verjaardag kunnen ze een praktijkexamen afleggen. Tot hun achttiende kunnen ze samen met een begeleider autorijden. Het aantal geslaagden sinds de introductie bedraagt ruim 170.000. Het slagingspercentage bij 2toDrive ligt op 56 procent. Dat is 6 procent hoger dan het gemiddelde slagingspercentage voor het auto-examen.

“Jonge en beginnende bestuurders zijn door minder rijervaring vaker betrokken bij ongelukken”, aldus minister Schultz van Haegen. “Met de regeling voor begeleid rijden is het rijbewijs halen niet de eindstreep, maar juist het begin van een leertraject. Door een jaar lang onder begeleiding te rijden, zitten jongeren op hun achttiende ervarener achter het stuur.”

Uit een evaluatie van 2toDrive door SWOV bleek dat de deelnemende jonge automobilisten het begeleid rijden serieus nemen, alvast veel rijervaring opdoen en zo op een veilige manier leren autorijden voordat ze alleen de weg op gaan.

Kanttekeningen

De drie brancheverenigingen lieten onlangs nog weten positief te zijn over 2toDrive. BOVAG noemde het een ‘topinitiatief’, wel blijft de organisatie hameren op het belang van permanente verkeerseducatie, die niet direct ophoudt nadat een bestuurder zijn rijbewijs heeft gehaald.

Ook Ruud Rutten van FAM was kritisch: “2toDrive is een heel goed verhaal als de begeleiders ook echt meegaan met de jongeren en hen coachen”, zei hij. “Wanneer iemand op zijn zeventiende slaagt, maar vervolgens tot zijn achttiende nauwelijks meer in de auto stapt, bereik je juist het tegenovergestelde van verkeersveiligheid.”